NOTRE-DAME

notre1

As lovers of both history and art, we take deep grief in the recent burning of the Cathedral of Notre-Dame de Paris.

As many have already reported, the original medieval building began construction in 1163 and was not completed until 1344. This illumination, from a single leaf from the “Hours of Étienne Chevalier”, shows the Cathedral as it appeared after its first 100 years.

Words are just words, and they are probably not enough to express the tragedy of this incident. We can only pay tribute to the Cathedral that was and everything that went lost – and hope that, much like it went under major renovations in the past, Notre-Dame will soon be able to shine again in all its beauty. Until then, let us take this as a reminder that all art is fragile – and as an opportunity to thank the incredible worth of the work of restorers, conservators, renovators, and anyone who regularly helps in saving works of art in great danger such as firefighters.

 

 

“The Right Hand of God Protecting the Faithful against the Demons”, illumination from a single leaf from the “Hours of Étienne Chevalier”, accession number 1975.1.2490, verso, 1452–1460, The Metropolitan Museum of Art, New York.

 


notre2

Da amanti sia dell’arte che della storia, non possiamo che accogliere con profonda tristezza la notizia dell’incendio di Notre-Dame de Paris.

Come in tanti hanno già riportato, la costruzione dell’edificio medievale originale iniziò nel 1163 per poi essere completata solo nel 1344. Questa miniatura, tratta da una carta delle “Ore di Étienne Chevalier”, mostra la Cattedrale come appariva dopo i suoi primi 100 anni di storia.

Le parole sono solo questo, parole, e non sono probabilmente abbastanza per esprimere la tragedia di questo incidente. Possiamo solamente rendere omaggio alla Cattedrale e a quanto è andato perso – sperando che, così come ha affontato numerosi restauri in passato, Notre-Dame torni presto a brillare in tutto il suo splendore. Fino ad allora, prendiamo quanto accaduto come promemoria dell’estrema fragilità dell’arte, ricordando quindi l’incredibile importanza del lavoro di restauratori, conservatori e chiunque, come i vigili del fuoco, aiuti regolarmente a portare in salvo le opere d’arte in pericolo.

 

 

“La Mano Destra di Dio che Protegge i Fedeli dai Demoni”, miniatura tratta da una singola carta dalle “Ore di Étienne Chevalier”, numero inventario 1975.1.2490, verso, 1452–1460, The Metropolitan Museum of Art, New York.

Commenti

commenti

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *